عسل برای شما خوب است یا بد؟ | قسمت اول


 

عسل اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای قند معمولی به بازار عرضه می شود. این محصول به دلیل فواید بیشماری که برای سلامتی انسان دارد، توانسته به عنوان یکی از پرفروش ترین مواد طبیعی دنیا شناخته شود. ماده ای که خواص فوق العاده خاصی از خود به نمایش می گذارد و می تواند به پیشگیری از بیماری ها و درمان آنها کمک کند.

در حالی که برخی ادعا می کنند که عسل می تواند روشی خوشمزه و مغذی برای کمک به تامین مواد مورد نیاز بدن شما باشد؛ اما برخی دیگر این موضوع را افراطی دانسته و عسل را برای همه افراد مفید نمی دانند. این دسته از افراد به ویژه برای مصرف بی رویه عسل طبیعی هشدار می دهند.

با تمامی این نکات، بد نیست با هم مرور کنیم که عسل طبیعی برای شما خوب است یا خیر. در یک مطلب 2 قسمتی تلاش شده تا دیدگاه جامعی در اختیار شما قرار گیرد تا در هنگام خرید و مصرف عسل طبیعی با اطمینان بیشتری نسبت به خوب بودن یا بد بودن عسل برای خودتان اقدام کنید.

عسل چیست؟
قبل از هرچیز شاید بد نباشد یکبار دیگر مرور کنیم که عسل چیست. عسل ماده ای شیرین و شربت مانند است که زنبورها از شهد گیاهان گلدار تولید می کنند. زنبورها شهد را جمع آوری کرده و سپس آن را مصرف می کنند، هضم می کنند و سپس آن را در شان های کندو ذخیره می کنند تا در آینده نزدیک به سراغشان آمده و مصرف نمایند. انسان ها در زمان های خاصی اقدام به برداشت عسل از کندو کرده و آن را به مصرف می رسانند.

انواع مختلفی از عسل در دسترس است که بر اساس منبع گیاه، روش استخراج و اینکه خام یا پاستوریزه باشد، متفاوت است. البته عسل می تواند طبیعی یا تقلبی و حتی مصنوعی باشد. تمامی این موارد نیز در تصمیم گیری برای خوب یا بد بودن عسل موثر هستند.

اگرچه مشخصات غذایی بسته به نوع عسل به ویژه در بین عسل های تک گل متفاوت است، اما یک قاشق غذاخوری یعنی 21 گرم عسل به طور معمول 64 کالری و 17 گرم کربوهیدرات دارد. همچنین عسل طبیعی دارای چربی، فیبر و پروتئین بسیار اندکی است. این ماده همچنین حاوی چندین ریز مغذی مانند پتاسیم، آهن و روی است. با این حال این میزان آنقدر زیاد منیست که بتوان با مصرف یک قاشق عسل، مواد مورد نیاز بدن را تامین کرد.

چرا می گوییم عسل خوب است؟ | 4 دلیل قانع کننده
دلایل مختلفی برای اینکه عسل خوب است وجود دارد. خواص فوق العاده این ماده طبیعی که توسط زنبورعسل تهیه می شود آنقدر زیاد است که نمی توان آن را از زندگی روزمره حذف کرد. به همین علت همواره در طول تاریخ این ماده به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می گرفته است. حتی بسیاری از محققان بر این باورند که قیمت بالای عسل طبیعی در گذشته مانع دسترسی خانواده های فقیر به عسل بوده وگرنه این میزان از مرگ و میر در آن زمان وجود نداشت.

بد نیست دلایلی محکمی بیاورم تا شما هم باور کنید که چرا می گوییم عسل خوب است. البته در کنار این مزایای عسل، حتما باید قسمت دوم این مطلب را نیز مطالعه کنید که در آن توضیح داده ایم عسل چرا و برای چه کسانی بد است. در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید که آیا عسل برای شما خوب است یا خیر؟

عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها است
عسل با کیفیت بالا سرشار از چندین آنتی اکسیدان مهم مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است که می تواند اثرات بسیار زیادی برای بدن انسان به همراه داشته باشد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد ایجاد کننده بیماری کمک می کنند و از این طریق خطر آسیب سلول های اکسیداتیو را کاهش می دهند.

این ترکیبات نقش اساسی در سلامتی و درمان بیماری ها دارند. برخی تحقیقات نشان می دهند که آنتی اکسیدان ها ممکن است بتوانند از انسان در برابر برخی بیماری های مزمن مثل سرطان، بیماری های قلبی و دیابت محافظت کنند. علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که خوردن انواع خاصی از عسل مانند انواع عسل گندم سیاه، می تواند وضعیت آنتی اکسیدانی خون شما را افزایش دهد.در نتیجه اگر یک دلیل برای مصرف عسل و خوب بودن عسل وجود داشته باشد، خاصیت آنتی اکسیدانی این ماده طبیعی است. عسل طبیعی در واقع یک ماده پیشگیری کننده و یک ماده درمانی فوق العاده برای ما انسان ها است.

سلامت قلب و عروق با عسل تضمین می شود
وجود عسل با کیفیت بالا در رژیم غذایی می تواند از جنبه های مختلف سلامت قلبتان بهبود بخشد؛ زیرا ثابت شده است که عسل طبیعی چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. عسل کلسترول بد خون LDL را کاهش داده و به افزایش کلسترول خوب HDL کمک می کند. همچنین عسل طبیعی می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل عسل ممکن است فشار خون سیستولیک را کاهش دهد. این مشکل یکی از مواردی است که باعث بروز بیماری های حاد قلبی شده و مشکلات فراوانی را برای بدن انسان در پی دارد.

عسل طبیعی تقویت کننده معده است
یکی از دلایلی که می توانیم با استناد به آن بگوییم عسل طبیعیماده خوبی است، خواص مختلف این ماده برای سیستم گوارشی است. تقویت معده و روده به کمک عسل طبیعی، عاملی است که از بروز بسیاری از انواع بیماری ها جلوگیری به عمل می آورد. به همین علت مصرف منظم عسل طبیعی برای افرادی که با مشکلات معده دست و پنجه نرم می کنند توصیه می شود.

به بهبود زخم ها کمک می کند
در برخی اشکال طب سنتی حتی در کشورهای غربی مانند آیورودا برای کمک به بهبود زخم، عسل مستقیماً بر روی پوست اعمال می شود. تصور می شود این امر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی عسل و توانایی آن در کاهش رشد میکروارگانیسم های ایجاد کننده عفونت باشد.

در یک مطالعه کوچک، استفاده از عسل مانوکا به طور مستقیم بر روی زخم پای دیابتی به اندازه پانسمان زخم معمولی مؤثر بوده و توانسته بهبودی در 97٪ زخم ها انجام دهد. به طور مشابه، یک مطالعه دیگر در 30 نفر نشان داده که اضافه کردن عسل به پانسمان زخم تا 43 درصد افزایش احتمال بهبودی زخم پای دیابتی را در مدت 3 ماه داشته است. همچنین، تحقیقات دیگری نشان می دهد که ممکن است مصرف عسل طبیعی یک درمان مفید برای شرایط پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت و تبخال باشد.

عسل برای شما خوب است یا بد؟ | قسمت دوم 

منبع »   www.healthline.com/nutrition/is-honey-good-for-you